X סגירה
 

החלילן קרל היינץ שוץ בישראל

החליל בעל צלילי הזהב

בימים אלה ממש מתקיימות בכל רחבי הארץ הופעתם של החלילן קרל היינץ שוץ יחד עם התזמורת הקאמרית הקיבוצית של נתניה. היצירה אותה ינגן קרל היינץ שוץ היא קונצ'רטו של בטהובן שהיה במקור לכינור אך שוץ בעצמו הפך אותה לקונצ'רטו לחליל.

שוץ, נגן בעל חליל הזהב הוא חלילן ראשון של התזמורת הפילהרמונית של וינה מזה שלוש שנים, וזו גם לא הפעם הראשונה שלו כאן בישראל. מעבר לכך- זו לא הפעם הראשונה שהוא מנגן עם התזמורת הקאמרית הקיבוצית של נתניה. מידע בעברית על קונצרטים של שוץ למבקרים בעיר וינה ניתן לראות באתר הזה.

בשנה שעברה ביצע עם התזמורת את הקונצ'רטו לכינור של מנדלסון. הוא מעיד על עצמו שהוא אוהב לקחת יצירות המיועדות לכלים אחרים ולהתאים אותן אל צליליו הקסומים של החליל. כאן הוא ינגן כסולן התזמורת.

שיחה בין החליל לתזמורת

כאשר מאזינים לצלילי היצירה נראה כאילו החליל מנהל שיחה עם יתר כלי הנגינה. אם בדרך כלל בנגינתה של תזמורת נשמעים חזק כלי הקשת או כלי הנשיפה ה"כבדים" וצלילי החלילים נבלעים ונשמעים באופן פחות ברור, ביצירה זו ישנה הפרדה כמעט מוחלטת בין נגינתו של החליל לנגינתם של שאר הכלים.

השיחה בין החליל לכלים האחרים מתנהלת כך שלחליל בהחלט ניתן כאן מקום של כבוד ולמאזינים ישנה אפשרות לשמוע את צליליו העדינים והנעימים. שוץ אומר שכיוון שהחליל עשוי זהב 24 קראט הוא מאפשר מנעד רחב יותר של צלילים, נותן לצלילים גוונים רבים יותר ומעביר אותם בצורה חלקה. גם במוזיקה, כמו בתחומים אחרים, תכונותיו המיוחדות של הזהב באות לידי ביטוי ויוצרות איכויות אחרות.

תזמורת שנפתחה מחדש

שוץ מספר כי תזמורת האם שלו, הפילהרמונית של וינה עברה תהליך משמעותי מאוד של ליברליות, היפתחות והכלה. לתזמורת זו יש את התואר המפוקפק של סירוב להעסיק נשים במשך שנים. היא  התמידה בכך גם לאחר שבתזמורות העולם לא נראתה כלל הפרדה או אבחנה בין נשים לגברים, ונגנים או נגניות התקבלו על סמך איכות הנגינה בלבד. בתזמורת זו סירבו להעסיק נשים כמעט עד סוף שנות התשעים.

שוץ מספר שהיום הדברים נראים אחרת. מנהל התזמורת התחלף ומאז התעדכנה התזמורת, התאימה עצמה לרוח הזמן ומאז מתקבלות בה בעיקר נגניות חדשות.

סגירת מעגל בין- דורית

כאמור, קרל היינץ שוץ כבר ניגן בישראל בשנה שעברה. הוא מספר כי החוויה בישראל היתה חיובית מאוד עבורו, שהאנשים בה נעימים וחוויית השהות בישראל רחוקה מאוד מתדמיתה בעולם. הוא מספר גם כי מפגש עם ניצולת  שואה היתה חוויה יוצאת דופן עבורו.

הוא כבר דור שלישי אחרי המלחמה, הוא לא קיבל כלל את החינוך ולא גדל על הערכים אשר הובילו למלחמת העולם השניה ולהשמדת יהודים. למרות זאת, הוא מספר שאותה פגישה עם ניצולת שואה אשר הודתה לו על הנגינה היתה כמו סגירת מעגל עבורו.

 

כתבות שאולי יעניינו אותך